March 11, 2014

VINO COLLEGIO #01 Soorten druif

Als liefhebber van etentjes lust ik ook wel een wijntje op z'n tijd. Ik ben geen grote drinker maar vooral in combinatie met eten vind ik het heerlijk. Bij diners in restaurants wordt er vaak gevraagd wat voor wijn je wilt drinken; een Merlot of Sauvignon blanc bijvoorbeeld. Maar wat houden deze termen precies in? Lin schrijft vaak op zondag een blogbericht over wijn die ik graag lees. Voordat ik naar Rome vertrok ging ik langs de bieb en haalde ik een boek over wijn: Wat proef ik van Peter van der Meer & Frederike van Oostveen. Een aanrader voor dummies zoals ik! Het leek me leuk om wat dingen die ik leer hier te delen te beginnen met de soorten druif en waar de namen vandaan komen.
Iedere wijnmaker bedenkt voor zijn wijn een eigen naam. In een wijn zitten een of meerdere (een blend) druifsoorten. De druiven bepalen grotendeels de smaak van de wijn. De naam van een wijn zegt vaak niet veel over een wijn. Het belangrijkste zijn de druifsoort(en) en de streek waar de wijn gemaakt is.

Soms kan zijn dat een wijn ook dezelfde naam als de streek krijgt zoals Champagne dat alleen zo mag heten als het uit de Champagne streek in Frankrijk komt. Maar je hebt ook een Chardonnay wijn gemaakt van de Chardonnaydruif die in verschillende streken verbouwd kan worden. De meeste druiven hebben we een voorkeur voor een klimaat dus zullen veel druiven wel in dezelfde streek worden verbouwd. Wanneer meerdere wijnboeren bij elkaar in de buurt dezelfde druiven verbouwen wil dat nog steeds niet zeggen dat zij dezelfde wijn maken. De grond is heel belangrijk en uiteraard ook de manier waarom de boer zijn druiven verbouwd en tot wijn maakt. 

De bekendste druiven
Vaak ken je al wel een aantal namen qua wijn die je vaak kiest of lekker vindt. Toch weet ik zelf niet precies waarom ik die Merlot nou zo lekker vind of wat ik precies proef. In het boek vond ik een handig overzicht met uitleg over een aantal wijnen. De smaken die beschreven worden zal je niet sterk proeven maar vaak wel iets wat er op lijkt. Het is overigens niet zo dat er echt mango of chocolade in de wijn is gedaan maar de smaken hebben er iets van weg.

Chardonnay - witte druif
Deze druif is de meest gebruikte druif voor wijn en ook de bekendste. De duif is vrij makkelijke te verbouwen en de smaak is goed. Het is een druif met veel fruitelementen zoals mango, appel en ananas maar ook kun je wijn een beetje associĆ«ren met een botergeur of smaak en honing.  Worden de druiven kort gerijpt dan smaakt de wijn fris, duurt dit proces langer dat wordt het een zachte, vollere wijn.

Souvignon Blanc - witte druif
Een druif die wat lastiger te verbouwen is maar met bijzondere smaken. Zo kun je er grapefruit of asperge in proeven. In een koeler klimaat smaakt de wijn fris en in een tropisch klimaat juist zoet.

Riesling - witte druif
Een druif die van een niet te warm klimaat houdt. Daardoor vaak een frisse wijn met smaken zoals groene appel en bloemen. 

Merlot - blauwe druif
Een krachtige maar zachte druif. De wijn die hier mee gemaakt worden worden ook wel omschreven als elegant. Je zou smaken zoals pruim, zwart fruit en kruiden kunnen proeven in deze wijn.

Pinot noir - blauwe druif
Een van mijn persoonlijke favorieten omdat deze lekker fruitig is. Als je goed ruikt en proeft merk je iets van kersen en ander rood fruit. Dit is wel een moeilijke druif om te verbouwen omdat deze nogal 'kritisch' is qua klimaat. 

Tempranillo - blauwe druif
Bij mij vooral bekend als een een Spaanse druif, hij wordt hier dan ook veel verbouwd. De wijn die van deze druif gemaakt wordt is meestal kleurrijk, kruidig en niet fruitig. 

Terwijl ik dit allemaal typ merk ik dat ik me moet inhouden om niet te veel in een keer te schrijven. Er valt zoveel te vertellen! Maar anders worden de blogberichten te lang dus ik ga het verdelen over meerdere berichten!

No comments:

Post a Comment